Veel gestelde vragen

Propio
Het verbeteren van de levenskwaliteit van onze medewerkers en klanten op de eerste plaats. We voorzien een duurzame job voor onze medewerkers. We streven naar een snelle, kwalitatieve en probleemloze dienstverlening voor al onze klanten.

Heeft u een vraag over onze diensten?

Hoeveel kost een dienstencheque?

Een dienstencheque kost 9 euro. Na belastingvermindering (30%) is dit nog slechts 6,30 euro per cheque.

Hoeveel hulp kan ik krijgen voor een dienstencheque?

Voor 1 dienstencheque kan men 1 uur huishoudelijke hulp krijgen.

Waar kan ik dienstencheques bestellen?

De dienstencheques kunnen aangekocht worden bij Sodexho Pass. Om te genieten van deze voordeelcheques, moet u zich eerst inschrijven. Deze inschrijving is gratis en kan via dit registratieformulier Propio onderneemt graag de nodige administratieve stappen om dit voor u te doen. (rubriek klant worden)

Hoeveel dienstencheques kan ik bestellen?

Bij iedere bestelling wordt een minimum van 10 cheques gehanteerd.

Hoelang zijn deze dienstencheques geldig?

De cheques zijn 8 maanden geldig.

Wat doe ik met ongebruikte dienstencheques?

Indien de cheques niet opgebruikt zijn binnen de geldige periode, kunnen ze steeds omgeruild worden voor nieuwe dienstencheques of terugbetaald worden. Hiervoor wordt wel een kleine administratieve bijdrage van 0,25 euro per cheque aangerekend.

Kan ik onbeperkt dienstencheques blijven bestellen?

 Een gebruiker kan maximaal 500 dienstencheques per kalenderjaar bestellen (400 dienstencheques aan €9 en 100 dienstencheques aan €10).

 Een gezin kan maximaal 1000 dienstencheques per kalenderjaar bestellen (800 dienstencheques aan €9 en 200 dienstencheques aan €10).Ieder gezinslid dat meerderjarig is mag maximaal 500 dienstencheques per kalenderjaar bestellen.Onder ‘gezin’ wordt verstaan “alle personen die volgens het attest van gezinssamenstelling uit het bevolkingsregister ingeschreven zijn op hetzelfde adres”.

Zijn de dienstencheques fiscaal aftrekbaar?

Het bedrag dat u voor Dienstencheques betaalt, geeft u recht op een belastingvermindering. Uw belastingvermindering is berekend op basis van een belastingtarief van 30%. Een dienstencheque van €9 kost in werkelijkheid maar €6,30 na de belastingvermindering.

Sodexo stuurt u elk jaar op 1 april een fiscaal attest dat u bij uw belastingaangifte moet voegen.

Kan ik mijn dienstencheques weggeven aan familie of vrienden?

De dienstencheques staan op naam van de aanvrager en de hulp moet uitgevoerd worden op het adres vermeld op de dienstencheque.

Wie kan van deze dienstencheques gebruik maken?

De gebruiker mag enkel een particulier zijn (geen bedrijf of onderneming).

Hoe kan ik thuisdiensten aanvragen?

kan thuisdiensten aanvragen bij Propio. U kan ons contacteren op 012/44 10 10 of via email info@propio.be.

Welke thuisdiensten worden er aangeboden?

Dienstencheques kunnen alleen gebruikt worden voor hulp van huishoudelijke aard: poetsen van de woning, ook grote schoonmaak, wassen en strijken van het huishoudlinnen, naaiwerkjes, boodschappen, bereiden van maaltijden.

Welke thuisdiensten worden NIET vergoed met dienstencheques?

Gevaarlijke, ongezonde of onaangepaste taken uitvoeren zoals buiten poetswerk bij regen, sneeuw en koude weersomstandigheden of bij te hoge temperaturen, onderhoud van gemeenschappelijke traphallen alsook van beroepslokalen zoals fabrieksgebouwen, winkels, dokters- en tandartspraktijken, bureauruimtes, ... zijn uitgesloten.

Is het personeel verzekerd?

Het personeel van Propio is verzekerd tegen arbeidsongevallen. Daarnaast zijn onze werknemers verzekerd voor eventuele materiële schade die zij kunnen verrichten in de huizen van onze klanten.

Zal steeds dezelfde persoon bij mij thuis komen?

De bedoeling is om per klant een vaste regeling uit te werken en hieraan vast te houden. De vertrouwensrelatie die opgebouwd wordt tussen onze medewerker en onze klant is belangrijk en niet onmiddellijk vervangbaar. Het is echter niet onvermijdelijk dat door bepaalde omstandigheden (ziekte, verlof, ...) het kan voorvallen dat deze vaste persoon vervangen wordt door een collega. Dit uiteraard enkel in samenspraak met de klant.

Hoelang moet ik wachten vooraleer er iemand bij mij kan starten?

Dit hangt van enkele factoren af. Enerzijds moet u reeds beschikken over deze cheques vooraleer er iemand bij u aan de slag kan. Anderzijds bekijken we samen met u de eventuele startdatum, de frequentie van de huishoudhulp en welke dagen er voor u best passen. Dit wordt vergeleken met het huidige werkschema van ons personeel en dan kan er iemand aan u worden toegewezen.

Kan ik zelf kiezen op welke dag iemand komt helpen?

Ja, u kan zelf kiezen wanneer het u best past. Uiteraard doen wij ons uiterste best om zoveel mogelijk uw keuze hierin te respecteren. Toch stellen wij vast dat dit niet altijd mogelijk is. Vaak wordt er huishoudelijke hulp gevraagd op vrijdag, zodat wij niet iedereen ter wille kunnen zijn.

Hoe vaak kan ik hulp krijgen?

De huishoudelijke hulp wordt aangeboden voor een minimum van 3 uur en dit met een minimum van 1 maal per twee weken.

Wat gebeurt er wanneer de huishoudhulp ziek wordt of om een andere reden niet kan komen?

Bij een niet te voorziene omstandigheid (ziekteverlof, verlof wegens overmacht of omstandigheids verlof) wordt u zo vlug mogelijk verwittigd door Propio. Indien mogelijk wordt vervanging voorzien, doch deze kan niet altijd worden verzekerd. Bij een vervanging kan er wel een wijziging van de werkuren optreden. Wanneer uw huishoudhulp met u overeenkomt dat hij/zij de komende weken niet kan langskomen, kunt u indien u dit wenst, genieten van een tijdelijke vervanging.

Aan wie moet ik de dienstencheques afgeven?

De gebruiker legt het telkens het nodige aantal cheques klaar zodat de huishoudhulp deze kan meenemen na de gepresteerde uren telkens zij/hij bij u komt.

Ik heb op dit moment een poetsvrouw, maar zou liever werken met de dienstencheques. Kan mijn poetsvrouw hiervoor in aanmerking komen?

Iedereen kan zich bij Propio aanmelden als huishoudhulp. Zij krijgt dan een contract, een wettig loon aangevuld met extralegale voordelen, vakantiegeld, een pensioen en een verzekering. Zij kan sowieso bij u blijven werken, maar dan in het (legale) statuut van de dienstencheques.

Ik werk momenteel 'in het zwart' als poetsvrouw, kan ik dan bij Propio aan de slag?

Natuurlijk, wij ontvangen u graag op een uiterst discrete manier. De dienstencheque is een initiatief van de federale regering ter bevordering van buurtdiensten en het verminderen van zwartwerk. Wanneer u kiest voor het dienstencheque - statuut, bent u in regel met uw sociale zekerheid, krijgt u jaarlijks vakantiegeld en op het einde van uw loopbaan kunt u genieten van uw pensioen. Wij zijn ervan overtuigd dat uw huidige klanten geen bezwaar zullen hebben wanneer u voor dit statuut kiest. Zij betalen vanaf die dag nog amper 6,30 euro per gepresteerd uur.

Waar kan ik terecht voor meer informatie?

Meer informatie kan u bekomen op het nummer 012/44.10.10, via email info@propio.be Voor meer info over de reglementering rond de dienstencheques: